Segít eligazodni a hajó körül

Rum With a View II  

Megjelent gondozásunkban a Hajózási Hatósági Főosztály által jóváhagyott, a nyílttengeri (II.o.) képesítés megszerzéséhez szükséges tananyagot tartalmazó könyv, amely a könyvespolc dísze is lehet egyben. 

Keresd a "Vennél valamit?" menüpontban, a 

"Térképek, szakirodalom" almenüben.


ÜDVÖZLÜNK A HAJÓNAVIGÁTOR INFORMÁCIÓS OLDALÁN!

AZ OKTATÁSI TERVEIKNEK MEGFELELŐEN 2024. január 11-ÉN, CSÜTÖRTÖKÖN DÉLUTÁN EGY PROGRAMISMERTETÉSSEL KEZDJÜK A TENGERI III. o., PARTHAJÓZÁSI ÉS A NYÍLTTENGERI II.o. NAVIGÁCIÓS TANFOLYAMOT. EZZEL EGYÜTT AZOK RÉSZÉRE, AKIK MÁR ELSAJÁTÍTOTTÁK, HASZNÁLTÁK A GYAKORLATBAN IS EZT AZ ANYAGOT, RÉSZÜKRE ISMÉTLÉST ÉS GYAKORLÁST TESZÜNK LEHETŐVÉ.

Továbbra is heti két- két alkalommal, délutánonként találkozunk, a majdani megbeszélésünk szerint, de rugalmasan kezelve a tanfolyami időket. Konzultációs távoktatásra is van mód vidékről jelentkezők részére.

Folytatjuk azt az újdonságot tengeri tanfolyam hallgatói részére, hogy a tananyag megfelelő szakaszába jutva kiegészítjük a tananyagot a csillagászati navigáció alapjaival és korlátozott, de jól használható elemeivel, mely a szükséghelyzetek megoldását jelentheti.

Nem új dolog ez a tengeri képesítésben, hiszen régebben, amikor a parti navigációs képesítés a parttól 30 tmf eltávolodást engedélyezett, akkor a csillagászati észlelésekkel végzett helymeghatározás fontos része volt a tudásnak.

Így, bizonyos korlátozott előképzettségre és a helymeghatározás biztonsági tartalékára is szert lehet tenni e tanfolyam által.

A tengeri gyakorlaton egyébként is szükség van a szextáns kezelésének elsajátítására a parti navigációban, így, ezzel együtt a csillagászati észlelések alapismereteit is tudjuk gyakorolni.

Ezeknek az ismereteknek a birtokában tengeri kishajóvezető - navigátor szolgálat ellátására lesznek képesek és jogosultak a kadétok.

Első találkozásunkkor, melyet a meghirdetett kedd délutánján 17.30-kor kezdünk, részletesen ismertetjük az elméleti és gyakorlati tantárgyakat, választ kapnak a jelentkezők a feltett kérdéseikre.

Amennyiben ismerőseik, barátaik szintén érdeklődnek eziránt a különleges tudás iránt, kérem hozzák magukkal bátran! Ne zárják el ezt a lehetőséget előlük.

Tananyagunk a belvizi tanfolyamon: a  tesztvizsga. hu weboldalon, egy interaktív hozzáférés lesz. Hajózási Szabályzat tanulható formában, nyomtatásban kerül a hallgatókhoz.

Tankönyveink: 

A tengeri III.o. navigációban: Dr Ugróczjy László, "Tengeri Sporthajózás Tankönyve", 

A tengeri II.o. navigációban pedig új könyvünk: Cpt. Lambert Lajos, "Tengeri Navigáció Kedvtelési Célú Kishajókkal" című könyvek állnak rendelkezésre, hatósági jóváhagyással.

A "NET" FELÉ FORDULVA:

Én azért szeretek hajózni, mert abban lényegét tekintve, tényszerűleg nem változik semmi. Minden a fizika vaslogikáján alapul. A nem logikus emberi beavatkozás előbb- utóbb megbukik. A hajó körüli világot csak a természet vezérli távol a szárazföldektől, mentesen az emberi indulatoktól. Az emberi társadalom ismét felrúgta az eddigi szabályokat. A hajózásban csak a természet adja fel a leckét. De, erre felkészülünk úgy, hogy együtt tudjunk működni vele. A természet egyformán működik… nem fog meglepetéseket okozni és átrendezni életünket hirtelen. Most van itt az ideje a hajózáshoz kapcsolódó, szerteágazó elméleti tudás megalapozásának. A gyakorlat jöhet utána, ha elülnek a betegeskedés hullámai. Most iratkozz be, foglald el magad az elméleti tudás megszerzésével a következő hónapokban. Iskolánkban áttértünk a távoktatásra, ezért a távolság sem akadály. Jelentkezz be az iskola@navigatoriskola.hu vagy a bencatil@gmail.com e-mail címen. Hasznos lesz, ha egy gmail-hoz tartozó e-mail címmel rendelkezel, és majd ezzel kapcsolódsz be a távoktatási rendszerünkbe. Látogass el új, még fejlesztés alatt lévő virtuális iskolánkba is a netsuli.net bejáraton keresztül a világhálóról…

Köszönjük érdeklődésedet, és várjuk jelentkezésedet!

Jó szeleket Mindenkinek!

Bencze Attila 

az iskola vezetője.

És, hogy ne felejtsük sokak első igazi hajóvezető élményét a Tiszán és a Kettős-Körösön...


A "HAJÓNAVIGÁTOR" A NAVIGÁTOR HAJÓSISKOLA KEZDEMÉNYEZÉSE EGY TUDÁS- ÉS INFORMÁCIÓBÁZIS LÉTREHOZÁSÁRA.

Itt a vízi- és vízparti sportokat kedvelők az elméleti és gyakorlati hajós tudás elsajátításán túl hozzájuthatnak minden számukra érdekes információhoz kedvenc időtöltésünk kapcsán, mert ez a mi szenvedélyünk is!

Oktatás, képesítések, hasznos információk, felszerelések, hajó bérlés, -javítás vagy akár vásárlás, itt mindenhez tudunk segítséget nyújtani. Ha elbizonytalanodsz írj nekünk, segítünk!

Miért érdemes minket választani?


MULO Lighthouse            

Tudjuk-e, miért fontos, hogy egy tényleges hajós képesítés birtokában legyünk?

Tudjuk-e, miért fontos, hogy a képesítést valós tudás támassza alá?

A kérdésre adandó válasz oly egyértelmű, hogy magát a kérdést sem szoktuk feltenni, most mégis megteszem, mert azt tapasztalatom, hogy mégsem mindenkiben tudatosult az értékes tudással alátámasztott és hatósági felelősséggel kiadott képesítés.

A tananyagok boncolják a tudás elemeit és a felelősség kérdéseit.

A TENGER ÉS VITORLA…

A tengerparton élni, de időt tölteni is egy átlényegülés a szárazföldi élethez képest. Hát, még ha kilépünk a szárazföld viszonylagos biztonságából arra a kétdimenziós világra, ami jószerével sós párába burkolja ottani életünket. Ott megérezzük lassacskán, milyen az őselem, a tenger. Semmivel össze nem hasonlítható érzéseket, benyomásokat tesz énünkre. Kérdéseket és kétségeket kavarogtat bennünk, amire válaszokat várunk, -valahonnan-. Bemutatkozik a tenger: sötét, habzó, hullámzó, gigantikus víz, ragyogó napfény, sós, fehérre szikkasztó szél. Nem is csodálkozunk a szárított hering állagán. A sokáig tengeren időző ember leginkább erre fog hasonlítani. Mint a parton erodálódó szikla. Nem is csodálkozunk már a fehér vitorlákon, hiszen ez a természetes napszítta szín. Dagasztja a tengeri szél. Máshol nem úgy fúj, máshol nem úgy süt. Máshol nem emeli a szél a hullámokat elénk, mögénk, körénk. Futnak a hullámok, mindig ezt csinálták. Újra és újra. Az idők kezdete óta. Mi bemerészkedünk közéjük, elfogadjuk azt, amit adnak, vagy eltűrjük, amit ránk mérnek. Kellő alázattal, kifigyelve a rezdülést, a figyelmeztetést. Mert barátságuk mérhetetlen, erejük végtelen. Azt tesszük, amit lehet. Hogy mit lehet? Sok csodálatos pillanatot kapni, feltöltődni energiával, sikereket átélni, testben, lélekben megújulni. Eljutni olyan helyekre, ahol más nem járhat, csak a tenger vándora. Kitartásra sarkall a tenger, mert hatalmas az ölelése. Nehezen szabadul a vándor. Ha ugyan szabadulni akar. El van csábítva, meg van babonázva. Ma túléli a tenger haragját, holnapra megtanulja a regulát, holnaputánra óvatos-bátor lesz. Csiszolódik a figyelem. Az együttélés rezdülései egyre jobban érződnek. Megnevelte a tenger az embert! De meg is jutalmazza az erős, mindenek feletti önbizalommal. Ez aztán kilép a partra, és azt hiszi, mindenki azt érzi, amit ő. Pedig nem. Csak önmaga érzi, de az a legtöbb. Átformálta, örökre belevésődött. Más lesz utána. Már nem ugyanaz az ember. Csak hagyni kell, vágyni erre a más tudatra.

A tenger a lelket is átformálja, ahogy a sziklát, csak merjük kinyitni, odaadni neki. Visszakapjuk tisztán, kipucolva, mint az a szép, dagadó, fehér vitorla a sötétkék habokon…

Egy tengert járó…

KEDVES MINDNYÁJAN!

Szívemhez szóló írás érkezett elektronikus postafiókomba. Ez arra inspirált, hogy leírjam a következő gondolataimat:

Szerencsére már régen ráébredtem arra, valamint fizikailag is igazoltnak láttam azt a tényt, hogy a Kárpát-medence, mint az Eurázsiai hegységrendszer része, az élővilág számára-, így az ember számára is-, a legalkalmasabb élőhely, itt a Földön!

A geomorfológiája és a klímája tesz egyedivé.

Ilyen medence szerű földfelszíni alakzat található egyéb helyeken is a Földön, azonban a tájolása (ÉNy-DK), és a mérsékelt égövben való elhelyezkedésének ténye (csapadék, hőmérséklet) teszi oly kiemelkedő minősítésűvé.

Az itt kihullott eső a medence aljára szivárogva, ásványi anyagokkal töltődve, számtalan gyógyvíz forrást képes táplálni.

Mivel a felszín alakzata a mély rétegekben is folytatódik, ezért ennek gyűjtő hatása ott is érvényesül, fosszilis energiahordozók keletkezésének tekintetében. És nem kell, hogy meglepődjünk: a Kárpátok hegyvonulatának keletkezése által elszigetelődött Pannon tenger ajándéka a kőolaj és földgáz kincs is természetes, hogy alattunk helyezkedik el.

Egy hátrányos fizikai tulajdonsága róható fel mindössze ennek a földrajzi egységnek a domborzati viszonyai miatt. Az tudniillik, hogy a levegőnk, a légkör alsóbb rétegei hajlamosak megülni ebben a medencében, és onnan, az itt elszennyeződött levegőt egy kontinentális légmozgás, (egy mérsékeltövi ciklon) tudja csak kifújni/kiseperni, megtisztítani és felfrissíteni a levegőt.

A mostanában érezhetővé vált klímaváltozás, a légkör felmelegedése, ennek a "tisztítás hatásnak" a hiányát eredményezi. Nem jönnek olyan rendszerességgel a mérsékeltövi ciklonok, főleg nyáron.

Ez felerősíti azt a jelenséget, ami itt is egyre jobban hasonlóvá teszi a nyári kárpát-medencei klímát a trópusi klímához. Azaz a helyi légkör stagnál, nem cserélődik horizontálisan, napokon keresztül.

Ezért nap, mint nap konvekció működik a légkörünkben, és az utána így labilissá váló légkör zivatar tevékenységgel visszajuttatja vizet csapadék formában a földre. Másnap a felmelegedés következtében újból párolog a földfelszín, és a vége megint egy kiadós zuhé, -valahol, ahol a légkör lehetőséget biztosít a zivatar kialakulásához, itt a Kárpát-medencében... és így tovább!

Szeressük hát, védjük, óvjuk, értékeljük megfelelően hazánkat a Kárpát-medencét, ahogy Ő is ezt teszi velünk!

Őseink is így tették, megőrizték nekünk, immáron több, mint ezer éven át!

Baráti Üdvözlettel: Attila

A kedvtelési célú kishajó-vezetők képzéséről.

 

Nyilvánvaló, hogy egy kishajó vezetése technikailag különbözik egy nagyhajó vezetésétől.

A tömegkülönbségből adódóan, például hosszabb manőver-időtartammal, nagyobb lendülettel számolhatunk egy-egy hajóműveletnél. Azonban kishajók esetében, -amelyek lehetnek kereseti célúak, illetve kedvtelési célúak-, az előbb említett körülmények azonosak saját kategóriájukban, feltételezve az azonos dimenziókat, tömeget és vízkiszorítást.

Mégis jelentős különbségekkel kell számolni hajóműveletezés közben a kétféle minősítésű kishajók esetében. Ez nem a hajóművelet kiviteli módja szerinti különbség, hanem a megvalósítás lehetősége szerinti különbség.

Egy kereseti célú kishajó vezetőjének „menetrend szerint” kell közlekedni, vagy feladatot kell teljesíteni, nem válogathatja meg a nautikai körülményeket (időjárás, viziút forgalmi terheltsége stb.), csak bizonyos szint felett, amikor a biztonság már nyilvánvalóan veszélyeztetve van.

A kedvtelési célú kishajó vezetőjének belátására van bízva, hogy vállalja a hajózást, vagy úgy érzi, hogy tudásszintjét és gyakorlati tudását meghaladják az adott navigációs körülmények. Ilyenkor helyesen dönt, ha elhalasztja az indulást, vagy, ha út közben éri a mostohább időjárás, vagy forgalmi helyzet, akkor menedékkikötőt, vagy más veszteglési módot választva, megvárhatja a körülmények jobbra fordulását.

Különösen szembeötlő különbség van, a személyzet létszáma és képzettsége tekintetében a kétféle minősítésű kishajó között.

Míg egy kereseti célú kishajón a feladatok biztonságos elvégzése érdekében, a hajóbizonyítványban hatóságilag előírt, szükséges számú, és képesítésű személy kell rendelkezésre álljon (pl.: hajóvezető, + gépkezelő, + matróz), addig egy kedvtelési céllal üzemeltetet, az előbbivel teljesen azonos tulajdonságokkal bíró kishajón a hajólevélben, az esetek döntő többségében (akár 100%-osan is!) csak egy képesített személy meglétét írják elő. Adott esetben tehát minden feladatot a hajóvezetőnek kell megoldani, szakképzett személyzet hiányában. Szerencsés esetben lehet a hajón tartózkodó személyek között (státuszuk sem tisztázott, hiszen klasszikus értelemben véve utas sem lehet, képesítés hiányában személyzet sem lehet) olyan személy, aki az idők folyamán kitűnő rutint szerzett, esetleg szintén rendelkezik kishajó vezetői képesítéssel.

Ezek azonban feltételezések. Ebből következően egy kedvtelési célú kishajó vezetőjét úgy kell felkészíteni erre a feladatára, hogy mindent egymagának, adott esetben külső segítség nélkül kell megoldani. Tudni való az is, hogy általában a külső segítség is a legnagyobb valószínűséggel szakképzetlen, így a segítség is néha károsabb, mintha nem történik meg a „segítség”.

Vegyük hozzá a rutin megszerzésének nehézségeit. Egy kedvtelési kishajós csak szabadidejében gyakorolhatja általában ezt a szakmát. Mondjuk évente 3 hetet. Ami nem sok, de az elfoglaltság, az egzisztencia fenntartása esetleg még ennyit sem engedélyez.

A kedvtelési célú kishajó vezetője azonban, ha a forgalomban részt vesz, ugyanolyan rutint kell bizonyítson, mint hivatásos kollegája. A forgalmi helyzetek megítélése, a hajó manőverek kivitelezése tudatos, ezért professzionális kell hogy legyen.

Ezért különleges és végtelenül felelősségteljes feladat a kedvtelési célú kishajók vezetőinek felkészítése is. A felkészítés időtartama kritikus, hát még a tudás mélységének megválasztása.

Ne legyen benne fölösleges anyag, de a szükséges viszont hangsúlyozottan. Sajnos a tapasztalatom az, hogy aki egy ilyen képesítést kíván megszerezni, inkább rövidítené az elmélet felkészítés időtartamát. Amikor azonban jobban megismeri az anyagot, akkor, szinte pánikba esik a tananyag mennyiségétől és súlyától.

Sokszor hosszú időbe telik annak a tudatnak az elmélyítése, miszerint a hajó vezetője, egyedüli döntéseivel kell megoldja feladatait. Tudatában kell legyen, mik a jogai és mik a kötelességei, mikor ebben a státuszban van. Tudatos kell, hogy legyen annak a pontnak a megjelölésében is, hogy milyen helyzet az, amit még maga meg tud oldani a hajóján lévő készségek segítségével, és hol van az a pont, amitől már külső segítséget kell kérjen. A rutin mélyülésével, egyéni képességének fejlesztésével egyre kijjebb tolódhat az a határ, amelyen belül még saját tudására alapozva oldja meg a kritikus helyzeteket. Legyen ez meteorológiai helyzet, forgalmi helyzet, vagy havaria helyzet. Minden esetre rutin kell legyen a külső segítség kérésének feladata is.